Zaproszenie na warsztat „Egzaminy już blisko!” / Invitation to a workshop „Exams are coming!”

Dear Student,
we encourage you to participate in Welcome Point’s workshop:
Exams are coming — how to become an effective learner and get rid of unnecessary stress” on Thursday, 11th January, 9.30 am – 4.30 pm
This workshop is:
  • provided in English,
  • free of charge,
  • led by a professional coach Luiza Chrzanowska.

More details are available on the website:

If you have any questions, please contact us at welcome.event@uw.edu.pl

VII edycja Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego.

Szanowni Studenci i Studentki,

Informujemy o rozpoczęciu VII edycji konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego organizowanego przez firmę Stena Recycling.
Jeśli posiadacie innowacyjne pomysły dotyczące projektów z obszaru gospodarki obiegu zamkniętego zgłoście się koniecznie do SCEA.

Zgłoszenia przyjmowane będą już od 8 stycznia do 18 lutego 2024 r.
Na laureatów czekają atrakcyjne nagrody:

  • notebook,
  • grant w wysokości 10 tys. złotych lub możliwość skorzystania z kursu biznesowego,
  • możliwość prezentacji własnego pomysłu przed przedstawicielami biznesowymi

Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy na stronę konkursu Stena Circular Economy Award.

Drodzy Studenci! Bądźcie częścią zmiany w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości!

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Zmiany w procesie dyplomowania – wymóg dołączenia pracy do wniosku

Na posiedzeniu w dniu 30 listopada 2023 r. Rada dydaktyczna postanowiła, aby w celu zapewnienia wysokiej jakości kształcenia, w tym procesu dyplomowania, zmienić zasady dyplomowania w ten sposób, że od dnia 30 listopada 2023 r. do wniosku o powołanie komisji egzaminu dyplomowego musi być dołączona praca dyplomowa mająca być przedmiotem obrad komisji.

  • Uchwała nr 20/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 10/2022 Rady dydaktycznej dla kierunków studiów prowadzonych w Uniwersyteckim Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad dyplomowania na kierunku międzywydziałowe studia ochrony środowiska pierwszego stopnia.
  • Uchwała nr 21/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 11/2022 Rady dydaktycznej dla kierunków studiów prowadzonych w Uniwersyteckim Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 25 maja 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad dyplomowania na kierunku międzywydziałowe studia ochrony środowiska drugiego stopnia.
  • Uchwała nr 22/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 11/2022 Rady dydaktycznej dla kierunków studiów prowadzonych w Uniwersyteckim Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 25 maja 2022r. w sprawie szczegółowych zasad dyplomowania na kierunku międzywydziałowe studia ochrony środowiska drugiego stopnia.

Komisja Dialogu Społecznego ds. Ochrony Środowiska m.st. Warszawy pozytywnie zaopiniowała reformę MSOŚ i studia „Ochrona Przyrody”

W dniu 14 grudnia 2023 r. odbyło się spotkanie Komisji Dialogu Społecznego ds. Ochrony Środowiska m.st. Warszawy z Dyrektorem ds. kształcenia UCBS dr. Aleksandrem Jakubowskim, poświęcone zaprezentowaniu projektu nowego programu Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska oraz koncepcji kształcenia dla studiów Ochrona Przyrody.

Uczestnicy z zainteresowaniem wysłuchali prezentacji dr Aleksandra Jakubowskiego. W rozmowie zaakcentowali z perspektywy organizacji pozarządowych i urzędu znaczenie kwestii związanych z ochroną przed hałasem, przed zanieczyszczeniem świetlnym, jak też problematyki gleboznawstwa. Jako zasadne ocenione zostało podejście interdyscyplinarne o charakterze problemowym, a nie przedmiotowym, jak też uwzględnienie spojrzenia praktycznego przez tworzenie projektów podczas zajęć.

Po dyskusji Komisja Dialogu Społecznego ds. Ochrony Środowiska m.st. Warszawy podjęła uchwałę o pozytywnym zaopiniowaniu projekty nowego programu Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska oraz koncepcji kształcenia dla studiów Ochrona Przyrody.

Save the date for the Online info session on the Erasmus Mundus Joint Master in Global Environment and Development – MERGED

  • Are you a 3rd-year Bachelor student in the fields of natural, social, or economic sciences?
  • Are you looking for an international Master’s degree programme designed to equip you with the skills and knowledge needed to address the challenges of global environment and development?

If the answer is “yes” to both questions, don’t miss the opportunity to get to know the Erasmus Mundus Joint Master in Global Environment and Development (MERGED)!

Save the date for the online information session on the Master’s programme MERGED!

When: 19 December 2023 – time: 12.00 – 14.00.
Where: the ZOOM link https://ucph-ku.zoom.us/j/
Meeting ID: 626 4300 6305
Passcode: 619832

Applications

Information about the application procedure for the Master MERGED is available here.

  • Applications for citizens from a country outside the EU, EEA or Switzerland are open until 15 January 2024.
  • Applications for citizens of the EU, EEA or Switzerland will be open from 15 January to 1 March 2024.

For any queries or additional information, please contact
merged@ifro.ku.dk

Rada dydaktyczna jednomyślnie za utworzeniem studiów „Ochrona Zwierząt”

Na posiedzeniu w dniu 30 listopada 2023 r. Rada dydaktyczna UCBS jednomyślnie podjęła uchwałę o wystąpieniu z wnioskiem o utworzenie kierunku studiów Ochrona Zwierząt (studia II stopnia – magisterskie), przyjmując propozycję programu studiów dla tego kierunku.

Kształt programu wypracował zespół pod kierunkiem dr hab. Cezarego Błaszczyka, przy wsparciu jednostek mających współorganizować studia. Propozycja nowych studiów spotkała się także z pozytywną opinią obecnych na posiedzeniu Rady dydaktycznej interesariuszy zewnętrznych: Pani Doroty Jedynak (Dyrektor Biura Ochrony Środowiska m.st. Warszawy), Pani Patrycji Stawiarz (Zastępcy Dyrektora Biura Ochrony Środowiska m.st. Warszawy), Pana Jakuba Romanowskiego (Naczelnika Wydziału ds. Ochrony Gatunkowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska), Pani Karoliny Nowakowskiej (Wydział ds. Środowiska Departamentu Ochrony Przyrody Ministerstwa Klimatu i Środowiska). Wystąpienie o utworzenie studiów zaaprobowali również obecni na Radzie dydaktycznej studenci. Wniosek rozpatrzy Senat UW oraz Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia po zaopiniowaniu przez Radę Samorządu Studentów UCBS.

Nabór na studia Ochrona Zwierząt planowany jest już w tym roku akademickim, a ich początek od roku akademickiego 2024/2025. Studia będą elitarne, limit przyjęć to 25 studentów. W organizację studiów, poza UCBS, zaangażowane są: Wydział Prawa i Administracji, Wydział Biologii, Wydział Artes Liberales oraz Wydział Psychologii.

Link do uchwały Rady dydaktycznej

Warsztaty Ministerstwa Klimatu i Środowiska w UCBS

4 i 6 grudnia w siedzibie UCBS odbyły się warsztaty dla studentów Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska zorganizowane w ramach współpracy naszej jednostki z Ministerstwem Klimatu i Środowiska.

Pierwsze warsztaty zatytułowane: Zaangażowanie mieszkańców w działania związane z odbetonowaniem i zazielenianiem przestrzeni publicznych, poprowadziły Agata Skrzypek i Patrycja Ciechańska z Departamentu Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej w MKiŚ, zajmujące się m. in projektami Miasto z klimatem i Koniec z betonem w centrach miast oraz szeroko rozumianą współpracą z samorządami w tematyce związanej z adaptacją do zmian klimatu czy zrównoważonym rozwojem miast. Prelegentki w części wprowadzającej objaśniły terminy i zjawiska związane ze zmianą klimatu, zaprezentowały jednotematyczne badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski dotyczące zieleni miejskiej, a także przedstawiły zadania realizowane przez Wydział ds. Miast i Adaptacji do zmian klimatu

Warsztaty zatytułowane: Jak budować świadomość ekologiczną mieszkańców Polski? miały na celu zaangażowanie uczestników w generowanie pomysłów i opracowywanie koncepcji działań na rzecz budowania świadomości ekologicznej mieszkańców Polski. Prowadzącymi byli Adam Kiedrowski i Monika Wojciechowska z Departamentu Edukacji i Komunikacji MKiŚ – w Ministerstwie zajmują się działaniami informacyjno-edukacyjnymi wiązanymi z ekologią, klimatem i ochroną środowiska. Prelegenci przedstawili zadania realizowane przez Departament Edukacji i Komunikacji MKiŚ, a także pokazali jak można wykorzystać wyniki trackingowe badań świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski.

Częścią główną warsztatów była praca w grupach i prezentacja pomysłów, podczas której studenci MSOŚ mogli wykorzystać nabytą wiedzę i wykazać się kreatywnością.

Prowadzącym dziękujemy za ciekawe wystąpienia, a naszym studentom za zaangażowanie i aktywny udział w warsztatach.

grafika: MKiŚ

Grant Copernicus Alliance dla UCBS

Parę dni temu dotarła do nas wspaniała informacja o przyznaniu UCBS grantu w ramach sojuszu Copernicus Alliance .

Grant został przyznany dla wspierania współpracy UCBS z Uniwersytetem Karola w Pradze, a jego celem jest angażowanie studentów we wspólne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju na obu Uniwersytetach. Jest wiele płaszczyzn współpracy pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim a Uniwersytetem Karola w Pradze: Europejskie Stowarzyszenie Uniwersytetów 4EU+, program Erasmus oraz współpraca w ramach sojuszu Copernicus Alliance. Współpraca w zakresie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju stwarza wspaniały potencjał dla połączenia tych wszystkich możliwości współpracy.

Inicjatorkami tego projektu jest dr Anna Batorczak– kierowniczka studiów Sustainable Development, realizowanych w UCBS oraz dr Jana Duha z Uniwersytetu Karola w Pradze

Dzięki tej inicjatywie studenci z obu uczelni będą mogli wymieniać się pomysłami i wspierać nawzajem podczas sesji online i wizyt studyjnych. Studenci obu uczelni będą mogli ocenić state-of-the-art swoich uczelni w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Będą mogli również określić, jakie działania chcieliby podjąć w zakresie szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju.

W oparciu o te działania zostanie opracowany przewodnik na temat tego, w jaki sposób już istniejąca oraz przyszła współpraca obu uniwersytetów może być wykorzystana dla wzajemnej współpracy i wspierania Zrównoważonego Rozwoju na uniwersytetach.

Ta dobra informacja, to także okazja aby zachęcić wszystkich do korzystania z możliwości jakie daje COPERNICUS Alliance – europejska sieć uniwersytetów i szkół wyższych zaangażowanych w transformacyjne uczenie się i zmiany na rzecz zrównoważonego rozwoju https://www.copernicus-alliance.org/

O Copernicus Alliance

COPERNICUS Alliance ma swoje początki w 1993 r., kiedy Europejskie Stowarzyszenie Uniwersytetów, uznając kluczową rolę uniwersytetów w realizacji Agendy 21, zainicjowało w Genewie COPERNICUS CAMPUS i Kartę CRE COPERNICUS. Rektorzy, i prorektorzy europejskich uniwersytetów zostali zaproszeni do poparcia i wsparcia Karty, która nakreśliła dziesięć „ścieżek zmian”, w tym wartości i etykę zrównoważonego rozwoju, edukację dla pracowników i studentów uniwersytetów oraz instytucjonalne ramy strategiczne. Karta, która jest częścią COPERNICUS Alliance, została zatwierdzona przez 328 europejskich uniwersytetów, pokazując ich zaangażowanie w prowadzenie zmian na rzecz zrównoważonego rozwoju.

W 2007 r. grupa uniwersytetów partnerskich, które były aktywnie zaangażowane w inicjatywę COPERNICUS CAMPUS, zebrała się, aby zmienić ramy działań i wzmocnić potencjał sieci. Ze względu na zmianę pierwotnego programu, COPERNICUS CAMPUS został ponownie uruchomiony i przemianowany na COPERNICUS Alliance. Jego oficjalne otwarcie miało miejsce w 2010 roku w Grazu w Austrii. W 2011 r. opracowano zaktualizowaną Kartę COPERNICUS 2.0, wzywającą do większego zaangażowania uniwersytetów w reorientację w kierunku zrównoważonego rozwoju. Podczas gdy ta Karta nadal jest dokumentem referencyjnym, obecne cele COPERNICUS Alliance są nakreślone w Planie Działania CA.

Sojusz COPERNICUS (CA) ma na celu umożliwienie europejskim instytucjom szkolnictwa wyższego i ich partnerom wspólnego identyfikowania wyzwań w szkolnictwie wyższym na rzecz zrównoważonego rozwoju (HESD) oraz przewodzenia rozwojowi procesów, narzędzi i wiedzy, aby sprostać tym wyzwaniom z perspektywy całej instytucji. CA zapewnia platformę i organizuje wydarzenia, podczas których jej obecni i przyszli członkowie mogą dzielić się zasobami i wspólnie rozwijać innowacyjne inicjatywy edukacyjne na rzecz zrównoważonego rozwoju. Zapewnia „fundusze współpracy” dla wysiłków członków w zakresie tworzenia sieci i wspiera wspólne propozycje HESD poprzez doradztwo i sojusze. CA promuje również zaangażowanie decydentów i interesariuszy społeczności na poziomie europejskim i globalnym oraz regularnie świętuje działania ambasadorów członków. CA zdecydowanie zobowiązuje się do zmniejszenia śladu ekologicznego swoich działań.

Rynek pracy w dobie zielonej transformacji

W wyniku zielonej transformacji do końca dekady może pojawić się nawet 300 tysięcy nowych miejsc pracy związanych nie tylko z ekologia i energetyką. Dlatego już teraz warto kształcić się w obszarze zrównoważonego rozwoju i rozwijać zielone kompetencje.

W wywiadzie dla Wyborcza.biz Dyrektor UCBS- dr Mariola Zalewska, mówi:

– Uniwersytet Warszawski od 30 lat prowadzi międzywydziałowe studia ochrony środowiska w języku polskim. Od pięciu lat prowadzi kierunek w języku angielskim Sustainable Development (zrównoważony rozwój), na którym studiują studenci z całego świata.

Studia mają dostarczyć interdyscyplinarnej wiedzy – od chemii i biologii po ekonomię czy politykę regionalną. A jeśli chodzi o konkretne kompetencje, to np. umiejętność raportowania zrównoważonego rozwoju, co niedługo zgodnie z dyrektywą UE stanie się dla przedsiębiorstw obowiązkiem. – Oferujemy to, czego rynek będzie wkrótce potrzebował – podsumowuje dr Zalewska.

źródło:  Wyborcza.biz: „Przyszłość rynku pracy należy do zielonych kołnierzyków”

Badania rynku pracy wskazują wzrost zapotrzebowania na zielone kompetencje, a już od przyszłego roku unijna dyrektywa CSRD (z ang. Corporate Sustainability Reporting Directive, czyli dyrektywa sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju), wprowadzić ma w wielkich korporacjach obowiązek realizacji ESG, czyli działań na rzecz środowiska (ang. environment), społecznej odpowiedzialności (ang. social responsibility) i ładu korporacyjnego (ang. corporate governance).

Naprzeciw wyzwaniom rynkowym wychodzą uczelnie wyższe w tym Uniwersytet Warszawski i nasze Centrum. UCBS jest liderem w kształceniu ekspertów od zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. W dobie transformacji energetycznej i systematycznego wzrostu zapotrzebowania na zawody takie jak doradcy energetyczni, specjaliści ds. zielonej certyfikacji, specjaliści od rekultywacji, czy osoby zajmujące się raportowaniem ESG oferta naszych studiów już teraz pozwala zdobywać studentom gruntowną wiedzę w tych obszarach.

Więcej o przyszłości rynku pracy w kontekście wdrażania zrównoważonego rozwoju, o zielonych kołnierzykach, zielonej transformacji i zielonych kompetencjach przeczytasz w artykule: Przyszłość rynku pracy należy do zielonych kołnierzyków autorstwa Kasi Bieleckiej.

fot: Freepik